KULIAH 1 11:48 AM


Ø Hikmah = kebijaksanaan (diberi oleh Allah)
Ø Pengetahuan = hasil pemahaman daripada maklumat
Ø Maklumat = hasil daripada pemprosesan data
Ø Data = apa yang diperoleh atau dicatat daripada pemerhatian


Kajian/penyelidikan = Suatu proses yang melibatkan langkah-langkah yang digunakan untuk mengumpul dan menganalisis data bagi mendapatkan dan meningkatkan kefahaman ke atas sesuatu topik atau isu


Kepelbagaian Definisi Penyelidikan

Manheim (1977)
Penyiasatan yang dilakukan dengan teliti dan mendalam secara bijak dan meluas mengenai sesuatu perkara atau subjek spesifik dengan tujuan meningkatkan dan meluaskan ilmu pengetahuan manusia sejagat

Helmstadter (1970)
Aktiviti penyelesaian masalah yang membawa kepada pengetahuan dan penemuan baru menggunakan kaedah pengenalpastian dan persoalan yang sering digunapakai oleh sarjana-sarjana dalam bidang tersebut

Woolf (1975)
Suatu penyiasatan atau ujikaji yang bertujuan untuk menemukan dan menginterpretasikan fakta-fakta mengulang semula teori yang diterima dalam penemuan baru atau amalan penggunaan teori atau undang-undang dan peraturan baru atau yang digunapakai semula

Rummel and Ballaine (Research & Methodology in Business)
Pengujian yang bertujuan mendapatkan atau menemukan maklumat atau perhubungan dan mengembangkan dan mengesahkan pengetahuan tersedia


Proses-proses Kajian (Umum)

1. Kenalpasti permasalahan

2. Kajian perpustakaan

3. Penentuan bagi pendekatan kajian

4. Pengumpulan dan penganalisisan data

5. Perbincangan bagi dapatan dan implikasi kajian
6. Pembentangan laporan kajian


Kepentingan Kajian Tindakan Pada Guru

1. Menambah pengetahuan
a) Mengkaji jurang dalam sesuatu bidang
b) Mereplikasikan sesuatu kajian lepas dengan mengujinya pada situasi atau sampel berlainan
c) Memperkembang pengetahuan sedia ada
d) Meluaskan perspektif
e) Memberitahu sesuatu amalan dengan mengembangkan pengetahuan baru
f) Kemahiran, teknik dan strategi yang dapat meningkatkan dan memberi impak pada pelajar

2. Menambahbaik amalan (praktis)
3. Mendebatkan sesuatu polisi
4. Membina kemahiran dalam melakukan penyelidikan


Kajian Tindakan Dalam Pendidikan

1. Guru- penelitian, penyelidikan, pengkajian secara sistematik ke atas sesuatu amalan
2. Tujuan- penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran

Menurut Koshy (2005), kajian tindakan :-
Ø Melibatkan kajian terhadap amalan sendiri
Ø Melibatkan penyertaan (pengalaman)
Ø Membina teori daripada praktis
Ø Berasaskan situasi
Ø Sangat berguna dalam penyelesaian masalah sebenar
Ø Berhadapan dengan individu, kumpulan yang bertujuan memperbaiki praktis
Ø Berkenaan penambahbaikan
Ø Melibatkan analisis, refleksi dan penilaian
Ø Dapat membimbing perubahan melalui inkuiri


Jenis-jenis Kajian Tindakan

a. Individu
# Fokus terhadap sesuatu isu di dalam bilik darjah
# Contoh:
i. Mendapatkan penyelesaian berkenaan masalah pengurusan bilik darjah
ii. Strategi pengajaran
iii. Pembelajaran pelajar

b. Kolaboratif
*Melibatkan lebih daripada dua orang guru (contoh: guru daripada bidang yang sama atau bidang yang berbeza, atau antara guru dan pihak luar seperti pensyarah universiti)
*Fokus terhadap sesuatu isu atau permasalahan di dalam bilik darjah

c. Peringkat sekolah (organisasi)
# Fokus pada satu isu yang sama di peringkat sekolah
# Contoh: cara untuk meningkatkan penglibatan aktif ibu bapa dalam PIBG

d. Peringkat daerah
# Fokus pada satu isu yang sama dalam kalangan beberapa sekolah di peringkat daerah

0 comments:

Post a Comment